SEO, DIT IS WAAROM
Heb jij een bedrijf of werk jij in een bedrijf dat producten of diensten verkoopt? Hoe laat je dan aan de online buitenwereld zien dat je bedrijf bestaat? Want wat heeft het voor zin om een website te laten bouwen en je je doelgroep vervolgens niet bereikt? Jouw potentiële klanten kiezen 9 van de 10 keer producten of diensten die op de eerste zoekresultatenpagina van (bij voorbeeld) Google verschijnen, de zogenaamde Search Engine Results Page (SERP). Bedrijven die een positie op de eerste pagina hebben veroverd, ontvangen meer dan 30% van het verkeer van de organische zoekresultaten.
Wat is organisch bereik?
Organisch bereik betekent de hoeveelheid verschillende website bezoekers dat je door middel van content bereikt, zonder de content te verspreiden tegen betaling. Met het hogere organische bereik kun je gratis verkeer ontvangen van verschillende zoekmachines zoals Yahoo, Bing en Google. Er zijn ook veel verschillende manieren om organisch verkeer van sociale mediaplatforms te krijgen.
Waarom is organisch bereik zo belangrijk?
Laten we het nu hebben over het belang van organisch bereik. Organisch bereik is van cruciaal belang om meer verkeer naar je bedrijfswebsite te krijgen. In feite is organisch verkeer belangrijker en waardevoller dan betaald verkeer en verkeer van een andere bron. Het organische bereik van je bedrijf stelt je in staat om gericht verkeer te ontvangen.
Wanneer gebruikers de zoekopdrachten in de zoekmachine typen, hebben ze een bepaalde intentie. De website moet zo ingericht en gebruiksvriendelijk zijn dat je de oplossing die jouw bedrijf biedt, precies waar jouw bezoeker naar op zoek is. Krijg je klanten op je website? Dan is het zaak om ze om te zetten naar een nieuwe klant of een bezoeker die op je mailinglijst terecht komt: dat wordt in vaktaal een funnel genoemd – een gepland proces dat van potentiële bezoekers uiteindelijk klanten maakt, alsof ze door een denkbeeldige trechter gaan (funnel is het Engelse woord voor trechter).
Bovendien zal organische bereik jouw website betrouwbaarder maken. Zoals je hebt gemerkt, vertrouwen internetgebruikers altijd op websites met de hoogste ranking in de natuurlijke zoekresultaten. Zo heb jij kans om je organische verkeer om te zetten in klanten.
Dit zijn enkele redenen waarom jij je SEO tip top in orde moet hebben.
Organisch bereik versus betaald bereik
Betaald adverteren, ook wel betaald bereik genoemd, betekent investeren in je marketing campagne. Jij moet advertentieplatforms betalen om advertenties zichtbaar te maken voor jouw doelgroep. Betaalde advertenties verschijnen op Google, Facebook, Instagram en andere sociale mediaplatforms. Je kunt ze ook vinden als videoadvertentie of gesponsorde afbeeldingen.
Er zijn verschillende voordelen van het uitvoeren van een betaalde advertentiecampagne. Je kunt snel meer bezoekers naar jouw site leiden. Je moet echter betalen wanneer iemand op de advertentie heeft geklikt. Het is ook bekend als Pay-Per-Click (PPC) adverteren, waarmee je meer leads kunt aantrekken.
Je moet precies weten wie je doelgroep is. Dit is nodig om succes te hebben met je advertentie. Resultaten zullen binnen een paar uur zichtbaar zijn en de website zal een enorm bereik vinden. Je kunt uit veel verschillende platforms kiezen voor betaalde marketingprogramma’s. Begin je net met adverteren dan komt er veel op je af. Voor welk platform kies je? Waarom kies je daarvoor? Hoe zet je de instellingen goed en wat is je dag budget. Veel beslissingen om te maken.
Starters kunnen beginnen met € 10 per dag. Vervolgens kunnen ze het dag budget op elk gewenst moment aanpassen. Starten met een klein advertentie bedrag is niet altijd een goede keuze. Dit omdat de werkelijke (Cost Per Click) (CPC) varieert met de branche, advertentiekwaliteit en concurrentie. De aanwezigheid van verschillende concurrenten kan de CPC verhogen. We kunnen je nu alvast verklappen dat je budget een rol speelt in je betaalde marketingcampagne.
Daarentegen, tijd is belangrijker dan geld in het geval van organische marketingcampagnes. Hoewel het misschien wat investeringen vereist, zijn de kosten niet gekoppeld aan het resultaat.
Terwijl je door Google heen scrolt, zie je de betaalde advertenties direct bovenaan de pagina. Onder deze advertenties bevinden zich organisch gerangschikte websites. Ook bij Facebook, Instagram en Pinterest heeft ook regelmatig gesponsorde berichten met video’s en afbeeldingen.
Organisch bereik gaat dus meer over tijdsinvestering en het consistent zijn in het plaatsen van je content. Verschillen tussen organisch en betaald bereik geven de verschillen aan tussen SEO en PPC. Nu weet je waarom investeren in een goede SEO belangrijker is dan betalen voor PPC. Hoewel PPC zorgt voor een sneller bereik, win je vertrouwen met SEO. Je kunt ook beide marketingprogramma’s voor jouw bedrijf implementeren.
Redenen waarom jij moet zorgen dat je SEO dik in orde is.
Met SEO kun je verkeer ontvangen van Google. Professionele marketeers begrijpen dat Google een aanzienlijk deel van de zoekmarkt in handen heeft. Het is populairder geworden dan Bing, Yahoo en DuckDuckGo. Maar elke zoekmachine speelt een rol bij het vergroten van de zichtbaarheid van jouw merk. Toch is Google de duidelijke marktleider en daarom zijn de richtlijnen die zij opstellen erg belangrijk voor marketeers. Google is dus de meest betrouwbare bron voor gebruikers en daarom is het verstandig om jouw site SEO-vriendelijk te maken.
We gaan nu meer dan 5 redenen opsommen waarom je SEO echt nodig hebt.
Ga voor resultaten op lange termijn met SEO.
Focus je op het grote geheel als je bezig bent met het uitvoeren van je marketingstrategie. Hoewel je je ook moet concentreren op de bedrijfsdoelen op korte termijn, mag je de lange termijn marketingstrategieën niet over het hoofd zien.
Ga er even voor zitten om je marketingstrategie voor de korte en lange termijn uit te werken.
Om goede resultaten te behalen in je langetermijnstrategie, moet je bedrijf zijn aanwezigheid op het internet sterker maken. Je moet je SEO-campagne dus consistent uitvoeren. Je zult een negatieve impact merken wanneer je de campagne hebt stopgezet. Je mag je organische rang in het SERP-resultaat niet behouden.
SEO is de meest effectieve optie om de doelgroep te bereiken. Bedrijven die zoekmachinemarketingprogramma’s uitvoeren, hebben de waarde hiervan al ontdekt.
Behaal meetbare resultaten uit SEO
Reden nummer twee om te investeren in goede SEO: De prestaties van je SEO campagne zijn meetbaar. Je kunt gebruik maken van Google Search Console en andere tools om zoekresultaten bij te houden. Met Google Analytics kunt je ook conversiepercentages registreren.
Zeker, SEO is effectiever en beter dan betaalde marketingkanalen als je bijvoorbeeld gebruik maakt van (Pay-Per-Click) (PPC).
SEO beïnvloedt het koopgedrag
Het doen van onderzoek is één van de belangrijkste activiteiten voor succesvolle SEO. Wat nog belangrijker is, is een goed onderzoek naar je markt. Laat zien wat je waarde is en maak een aanbod dat niet te weerstaan is. De betrouwbaarheid en betekenis van wat jij je klanten biedt, zal een verschil maken in je zichtbaarheid.
En dit zal weer een positief effect hebben op het koopgedrag van je websitebezoeker. Je moet er dus voor zorgen dat jouw product of dienst zichtbaar is op het moment dat de klant het zoekt.
Extra tip: Lokale SEO verhoogt ook de zichtbaarheid van je merk voor lokale klanten die oplossingen voor hun problemen nodig hebben. Hierin is Google Mijn Bedrijf enorm belangrijk. Het is gratis en eenvoudig aan te maken.
Succesvolle SEO zorgt voor een betere gebruikerservaring
Een fijne gebruikerservaring voor de klant is ook van groot belang. Heeft alles op jouw website een logische opbouw en is de informatie waar de klant naar op zoek is goed te vinden? Elk bedrijf wil hoger op de SERP-pagina van Google komen en het liefst organisch. Google is in staat om zowel goede als slechte gebruikerservaringen van een website te zien. Het SEO-werk dat jij doet zal Google dus zien en je hoger ranken en op die manier ben jij in de zoekmachines weer beter zichtbaar voor je doelgroep.
SEO kan geloofwaardigheid en vertrouwen opbouwen
Het doel van SEO is om een sterkere basis te creëren voor je website. Het probeert je website goed vindbaar te maken. Hierbij helpt het om organische links te plaatsen, waardevolle content te maken, aanwezig te zijn op social media en een gebruiksvriendelijke website. Al deze dingen zorgen ervoor dat je een expert-status krijgt binnen jouw branche en op de zoekmachines.
Een SEO-campagne brengt nieuwe kansen
Met zeer strategische SEO zijn jouw kansen het grootst. SEO stelt potentiële klanten en belanghebbenden in staat om jouw merk eenvoudig, makkelijk en snel te vinden. Je bezoekersaantallen op jouw website zullen gaan stijgen door te investeren in SEO.
Je snapt nu hoe belangrijk het is om je SEO op orde te hebben, in wat voor branche jouw bedrijf zich ook bevindt. Heb je hier geen zin in of geen tijd voor? We hebben hier hele mooie SEO pakketten voor. Hiervan kun je ook gebruik maken als wij de website niet voor je gemaakt hebben.
De voor- en nadelen van SEO
Wat zijn de tekortkomingen van SEO?
Het kost veel tijd (en doorzettingsvermogen) om resultaten te leveren
Eén van de nadelen van een SEO-campagne is dat het maanden nodig heeft om het gewenste resultaat te krijgen. Het belangrijkste proces is om zoekmachines op de hoogte te stellen van de aanwezigheid van jouw website. Bovendien zijn de resultaten niet altijd consistent, omdat Google zijn algoritme regelmatig bijwerkt.
Omdat SEO een zeer tijdrovend proces is, moet je geduldig wachten om een hogere (Return On Investment) (ROI) te krijgen. Uiteindelijk krijg je een mooie bezoekersstroom naar jouw website toe, die je veel inkomsten kunnen opleveren als je SEO en je diensten- en productaanbod goed op orde is.
Investeren is nodig om de concurrentie voor te blijven
SEO is niet helemaal gratis, je zult premium plug-ins nodig hebben en precies moeten weten waar jij je website moet vermelden. Om kosten, maar ook zeker veel tijd te besparen, kun je deze werkzaamheden uitbesteden. Zo wordt er precies gedaan wat nodig is en kost het je erg weinig tijd. Kijk voor meer informatie bij onze SEO pakketten.
Geen garantie dat het werkt
Het is niet eenvoudig om jouw website op het SERP-resultaat te laten verschijnen. In de meeste gevallen gaan potentiële kopers niet van de eerste naar de tweede pagina om bedrijven te vinden. Jouw SEO-inspanningen garanderen echter niet dat je de gewenste rang zult bereiken met zoekwoorden en andere elementen.
Ken het algoritme
Zonder meer te weten te komen over het nieuwste algoritme van Google, kun jij je SEO-campagne niet succesvol maken. Google heeft dus controle over jouw SEO-marketingprogramma. Het is erg lastig om te bepalen welk type activiteit moet worden uitgevoerd om jouw bedrijf op de goede manier te promoten.
Risico op boete
De algoritmes van Google zijn onvoorspelbaar. SEO professionals doen verschillende dingen om het gewenste resultaat te bereiken. Beginnende marketeers kunnen zich gefrustreerd voelen als ze geen resultaten te zien krijgen. Eén enkele fout kan alle moeite en tijd die je voor je SEO hebt gedaan teniet doen.
Waarom is SEO tegenwoordig zo veel gevraagd?
Nog nooit zijn de online aankopen zo groot geweest. Thuiswerken is de nieuwe trend en mensen zijn drukker met de smartphone dan ooit te voren. Daarom is het drukker op het internet dan ooit.
Tijdens deze pandemie verdiepen consumenten zich in het online vinden van diensten en producten. Het internetgebruik is met ruim 50% toegenomen. Het is daarom het juiste moment om goede en waardevolle inhoud te plaatsen en uw SEO-campagne effectiever te maken.
Wat zijn de gevolgen als je stopt met SEO
- Stoppen met het publiceren van nieuwe inhoud
Bloggen is een van de SEO-strategieën en dus, terwijl je bent gestopt met het schrijven van blogs, verlies je rankings. Je geeft namelijk geen signaal af dat je nog actief bent. Uiteindelijk zal Google het vertrouwen in jou verliezen.
- Verouderde pagina’s niet vernieuwen
SEO-professionals moeten verouderde pagina’s vernieuwen, inclusief de servicepagina en product pagina’s. Door deze pagina’s te vernieuwen, kunt je het verkeersniveau van de site verhogen. De aanwezigheid van verouderde pagina’s zal het verkeersniveau verlagen.
- Stoppen met het maken van nieuwe pagina’s
Je verliest je rankingmomentum (één woord). Je moet voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om je content te organiseren. Op basis van algoritmische updates kun je nieuwe pagina’s maken om actiever te blijven dan de concurrentie.
- Geen technische problemen gerepareerd.
Heeft jouw website technische problemen? Los deze dat zo snel mogelijk op. Doe je dat niet direct dan heeft dat een negatieve invloed op je SEO. Denk bij technische problemen dan ook aan:
– sitemapproblemen
– dubbele inhoud
– problemen met het laden van pagina’s.
– langzaam ladende pagina. Google verlaagt ook de rang van de websites die heel langzaam laden.
Conclusie
Ben jij klaar om Website remake de opdracht te geven om voor jou de SEO te gaan doen? Klaar voor organisch bereik en een marketing strategie voor de lange termijn? Het kan tijd kosten om de beste resultaat te bereiken, maar als jij jezelf serieus neemt als bedrijf en wel wat nieuwe bezoekers op je website kunt gebruiken, dan is een goede SEO campagne niet te vermijden.
Ilja Wensink Eigenaar: Website remake