website remake

Nieuwe website nodig?

VIJF GOUDEN TIPS VOOR IJZERSTERKE WEBTEKSTEN

Marianne-van-der-kooy

HOE GRIJP IK MIJN LEZER BIJ DE LURVEN?

Hoera hoera, het is zover! Jij hebt een ge-ni-aal product of dienst ontwikkeld en je wilt deze zo snel mogelijk aan de mensheid tentoonspreiden. Je fancy website staat al in de steigers en je hebt het mooiste beeldmateriaal verzameld om helemaal los te gaan op social media. Nu is het zaak om je op je webteksten te storten. Want zonder teksten, geen verhaal. Uiteraard wil je dat jouw teksten echt het verschil maken: ze moeten ijzersterk zijn en je doelgroep aantrekken. Maar hoe schrijf je nu zélf die sterke webteksten?

Als freelance schrijver houd ik me dagelijks bezig met het in elkaar zetten van mooie verhalen voor mijn klanten. En ik kan je vertellen: het is fantastisch om te doen! Daarom begrijp ik als geen ander dat jij de teksten voor je eigen bedrijf zélf wilt schrijven. Leuk! Maar hoe onderscheid jij je online van al die anderen? Hoe voorkom je dat geen hónd jouw verhaal leest? Met alle liefde deel ik mijn vijf gouden tips voor het schrijven van de allerlekkerste én meest effectieve webteksten! Ready? Let’s goooo!

1. Besef even: jij bent uniek

Laten we eerst eens een cliché inkoppen: mensen doen zaken met mensen. Yes. Je kunt wel zo’n mooie bedrijfsnaam verzinnen en het allerbeste product ter wereld verkopen: zolang jouw prospect niet weet met wie hij of zij te maken heeft, moet het heel gek lopen wil diegene alsnog met jou in zee gaan. Denk goed na over wat jou zo karakteriseert.

Toegegeven, dit kan in het begin wat onwennig zijn. Je voelt je wellicht een aansteller. En misschien denk je dat het niemand iets interesseert dat jij in het weekend het liefst gaat boogschieten. Of dat je lievelingsgerecht een vegan poké bowl is (als dat echt zo is: love you). Dat je stiekem hélemaal verslingerd bent aan Goede Tijden Slechte Tijden. En dat je elke ochtend om vier uur opstaat. Maar niets is minder waar. Door dit soort informatie met je lezer te delen geef je ze de kans om je te leren kennen. Om ze te laten zien wie jíj́ bent en wat jou zo uniek maakt. En om ze te doen snakken naar contact met jou en je expertise.

2. Waarom doe je wat je doet?

Om het even heel cru te stellen: het zal mensen werkelijk EEN WORST wezen welke weg je hebt bewandeld om te zijn waar je nu bent. Dat je in je vroege kinderjaren al met een 1.0-versie van je huidige product bezig was. Dat je tien verschillende diploma’s in alle windrichtingen hebt behaald. Dat je diepe dalen kende en zelfs je prototype de prullenbak in wilde kieperen. Let op: dit is iets anders dan het opnoemen van je karakteristieken zoals beschreven in de vorige alinea.

Waar men dan wél op aanslaat? Op het ‘waarom’. Waarom doe jij wat je doet? Droom je van een wereld zonder single use plastic en heb je daarom een dienst ontwikkeld die daaraan bijdraagt? Of is het je missie om mensen gezonder te laten eten en bied je daarom een volledig catering-assortiment met uitsluitend gezonde producten voor bedrijfskantines aan? Het kan van alles zijn. Mijn specifieke voorbeeld als schrijver: ik wil saaie, nietszeggende lappen tekst de wereld uit bannen. Teksten waarin moeilijke woorden worden gebruikt omdat de schrijver zelf niet eens weet wat ie eigenlijk bedoelt. Om het even heel lullig, maar o zo eerlijk te zeggen: ambtenarentaal. Wollige, nietszeggende en bovenal slaapverwekkende betogen. We kennen het allemaal. En we weten allemaal dat het een fenomeen is dat zo snel mogelijk verbannen moet worden. Ja, dit kan wat bot klinken. Maar soms moet je de koe bij de horens vatten om een punt te maken.

3. Grijp de lezer bij de lurven

Met andere woorden: trigger je lezer. Al in de eerste paar zinnen besluit iemand of ie de tekst verder gaat lezen of niet. Als jij met slappe hap aan komt zetten als ‘ik ben die en die, en ik doe dat en dat’ – inclusief een dikke laag stof eroverheen, dan kun je er donder op zeggen dat men afhaakt. Hoe je ze wél bij de lurven grijpt? Door in te spelen op hun probleem. Kom erachter welke pijn je lievelingsklant heeft en benoem dit first thing in je tekst. De klant leest het en denkt: Ja! Dat ben ik! Dat is honderd procent waar ik tegenaan loop. Kan mijn probleem dan tóch opgelost worden? Vervolgens doe jij genadeloos uit de doeken welke stappen je samen gaat ondernemen om dat probleem voor eens en altijd uit de wereld te helpen. Reken maar: de klant wordt WILD van enthousiasme, verslindt die tekst tot op het bot en belandt binnen no time in je inbox.

4. Wees kort en bondig

Als mensen een preek willen horen dan gaan ze wel naar de kerk. Tegenwoordig heeft iedereen haast en niemand ziet het zitten om hele lappen tekst door te akkeren. Begin daarom met het schrijven van een eerste Als mensen een preek willen horen dan gaan ze wel naar de kerk. Tegenwoordig heeft iedereen haast en niemand ziet het zitten om hele lappen tekst door te akkeren. Begin daarom met het schrijven van een eerste versie van je tekst en pak daarna de denkbeeldige rode pen erbij. Schrappen maar! Het doet wellicht wat pijn om je woordcreaties te verwijderen en journalisten noemen dit niet voor niets kill your darlings, maar het is pure noodzaak als je met een kanjer van een tekst wilt eindigen. Probeer het maar eens. Het zal je verbazen hoeveel woorden je weg kunt halen zonder de essentie van je verhaal te verliezen. 

5. Inkoppertje: maak geen spelfouten

Staan er spel- of taalfouten in je verhaal? Dan kun je net zo goed meteen inpakken. Ook al ben je dan misschien geen tekstschrijver, een website vol spelfouten trekt in één keer je hele geloofwaardigheid de afgrond in. Vertrouw niet klakkeloos op je spellingscontrole, want Word snapt er soms ook de ballen van. Lees je tekst meerdere malen door, het liefst hardop (werkt echt als een speer!) en laat er als het éven kan ook iemand anders grondig naar kijken. Je wilt immers niet dat je door je doelgroep als een amateur gezien word. Ik bedoel maar. Geen porum, toch?!

Zo. Dat waren de basics voor het schrijven van ijzersterke webteksten. Zie je het ondanks dit motiverende pleidooi alsnog niet zitten om zelf te gaan schrijven? Geen enkel probleem! Neem contact met mij op en wellicht kunnen we er samen aan sleutelen.

Marianne van der Kooy schrijft als ‘Tropics Writer’ de mooiste verhalen voor haar klanten vanuit het tropische Côte d’Ivoire. Daarnaast houdt ze een blog bij over werken en leven in Ivoorkust én laat ze je op grappige en informatieve wijze kennismaken met de wondere wereld van het veganisme. De insteek? Luchtige, pakkende teksten schrijven die triggeren om verder te lezen. Het liefst met een vleugje humor erdoorheen – hoe saai of serieus het onderwerp ook is. Haar motto: “Mensen moeten je tekst VERSLINDEN!”

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer toffe en inspirerende blogs

Wat ook je start is, het zegt niets over het verloop van je leven.

Wat ook je start is, het zegt niets over het verloop van je leven.

Als ik een jaar of drie ben gaan mijn ouders scheiden. Het is een huwelijk met huiselijk geweld. En als er huiselijk geweld in het spel is waar politie aan te pas moet komen heb je recht op crisisopvang. Voor ons was dat de Paulastichting in Oosterbeek. Na een jaar blijkt er een huis voor ons gezin in een klein dorp aan de Ijssel in Gelderland.

Het volgen van mijn oergevoel

Liggend vanuit een hangmat, uitkijkend over een kraakhelder blauw meer in Mexico, maakte ik een grote beslissing: ik zou voor mezelf gaan beginnen. Dit is niet de enige grote beslissing die ik dit jaar maakte. Een jaar geleden werkte ik nog een loondienst. Ik had een...

Pin It on Pinterest

UA-176843219-1